tisdag 31 december 2013

Gott Nytt År 2014

Dags att summera ännu ett år som tagit slut, eller rättare sagt tar slut om några timmar. Utanför hörs fyrverkerierna sedan flera timmar och jag undrar hur det kommer låta vid tolvslaget...

Kvällens firande blev inte riktigt som planerat, utan nyårsfesten hos bästa vännerna i Trelleborg fick bytas mot middag på tu man hand här hemma. Det har varit ett par jobbiga veckor med min mage och igår lämnade jag återbud för att istället vila och ta det lugnt på hemmaplan. Kändes såklart trist men samtidigt klokt eftersom det inte känns så kul att sitta en kväll och inte må bra och kanske inte vara på bästa humöret.
Henrik är dock på väg hit och det blir vår tredje nyårsafton som vi firar på egen hand, men första här hemma.

Det fixades lite spontanhandling innan idag så lite god mat ska vi trots allt kunna njuta av.

Till nyårsbloggandet hör ju också en tillbakablick på året som gick. Jag läste min sammanfattning från januari och har väl lite annorlunda sammanfattning i år. Även om en del är samma.

Hälsan har nog varit ungefär som förra året när det gäller gallsjukdomen. I våras var det tuffa anfall men då hade jag mått bra i flera månader. Sommaren blev också lite jobbig men sen var hösten okej ända fram till Lucia. Däremot var hösten full av envisa förkylningar gång på gång.

Runt omkring har det också varit mycket sjukdom och tråkigheter, bland vänner och släkt har både sjukdom och sorg gjort året tungt. I våras miste vi en arbetskamrat plötsligt och oväntat och det blev en tung period. Dock stöttade vi varandra och delade både sorgen och minnena med varandra, barnen och föräldrarna.

Senare på våren blev det lite turbulent med sjukdom, diverse konflikter och tråkigheter bland de människor jag hade runt omkring mig dagligen. Det tog mycket energi och jag tappade lusten. Jag älskade fortfarande mitt jobb, men människor jag trodde annat om visade andra sidor och slukade massor av negativ energi från mig. Jag tog tjuren vid hornen, gjorde upp med det som tog energi och sökte mig sen därifrån. Inom loppet av ett par veckor hade jag sökt, intervjuats och erbjudits nytt jobb. Jag blev jätteglad och när jag summerar året så är det den enskilt mest betydelsefulla händelsen. Att kasta mig ut i det okända, möta nya utmaningar, bland nya människor och med nya insikter även om mig själv, var bland det bästa jag kunde göra!

Mina underbara pojkar växer och ger mig och deras pappa fler och fler anledningar att vara stolta och nöjda föräldrar. De sportar, klarar skolan bra, har fina vänner och framförallt är de fina pojkar båda två. Snart avslutar de sitt jullov med en veckas skidsemester tillsammans med mormor, morfar, moster, morbror och småkusinerna. Tack alla ni som låter pojkarna följa med!

Årets stora händelse att se framemot är min egen resa! Det närmar sig och det känns helt osannolikt att jag ska få komma iväg till Thailand med mannen jag älskar och flera av hans vänner. Det ska bli en upplevelse!
Året som gått har varit ett fortsatt bra "särboår" och så kommer vi troligtvis att fortsätta leva framöver också. På så vis kan vi ha det bästa av två världar :-)

Nu är mannen snart här, jag ska resa mig från soffan och börja fixa lite mat.
Jag önskar er alla ett gott nytt år 2014 och hoppas alla får hälsa, lycka och kärlek♥
Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Det är en gåta att du kan finna skönhet och ro i ett konstverk som saboterats på det sätt som flera gånger om året sker med Lena Lerviks Fiskargumma.
    Om någon tillåts att skriva över vad du skriver, rätta det och ändra innehållet - vad skulle du då säga?
    Ulf Aulin
    Defend Group
    of the Fishermadam in Borstahusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulf, hade skrivit ett långt svar som tydligen försvann när jag loggade in...
      börjar med att be om ursäkt för att jag inte sett din kommentar tidigare, trots att den är flera månader gammal. Bloggen och jag är inte så aktiv, men jag förstår att jag upprört dig på något vis. Jag har letat i inlägget som du kommenterade men inte kunnat hitta något om Fiskargumman, men gissar att det finns i ett tidigare inlägg. Naturligtvis önskar jag också att konstnärers verk ska vara i fred. I den bästa av världar borde alla offentliga platser slippa sabotage. Fiskargumman är naturligvis en sådan. Jag har väl bara inte tänkt på det viset. Ett offentligt konstverk som gläder många, på en fantastiskt vacker plats. Någon "skojar till det" med en tomteluva eller liknande. Jag har nog inte värderat det mer än som ett litet skämt. Ska tänka annorlunda i fortsättningen. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta. Kul också att du hittat min blogg, det är det inte många som gör ;-)
      Med vänlig hälsning Maria

      Radera