söndag 2 februari 2014

Thailand

Vilken underbar semester jag har fått uppleva!
Innan avfärd sa jag att jag inte visste riktigt vad jag skulle förvänta mig och precis så kändes det även på plats. Jag hade inte kunnat föreställa mig hur det skulle vara, och jag blev verkligen inte besviken.

Själva flygresan gick över förväntan trots de många timmarna. Mellanlandning och byte av flyg i Doha/Qatar blev ett lagom avbrott och skönt att sträcka på benen.

Resesällskapet var toppen. Härligt att trivas så bra med nya människor trots att vi bara träffats ett par gånger tidigare. Och härligt att få tillbringa två veckor med Henrik såklart! Vi har många gemensamma minne och upplevelser som vi kan tänka tillbaka på och minnas gemensamt! Henrik har alltid berättat mycket i samband med sina tidigare resor dit och mycket av det var verkligen mitt i prick. Det ända som gäckade oss lite var vädret den första veckan. I Hua Hin var det blåsigt, ovanligt kalla nätter och kallt i vattnet. För en novis som jag kändes det dock lagom, men tydligen varade det i tre veckor och inte ens Thailändarna själv förstod sig på vädret. Enligt Henrik som är kvar ytterligare en vecka, så har det i alla fall rättat till sig igen...synd att vi hade åkte därifrån då...

Thailändska folket var precis så vänliga och trevliga som alla sagt. Maten precis så god som jag hoppats på, priserna ännu lägre än jag trott och shoppingen helt okej ;-)

Första veckan i Hua Hin var vi ett stort gäng som umgicks både dagar och kvällar. Bl.a. firades en 50-årsdag och vi hade riktigt kul. Efter några dagar slog dock magsjukan till. Av oss sju som var där tillsammans blev alla utom en sjuka inom loppet av ett par dagar. Tack o lov var det väl vanligt turistsjuka och efter ett par dagar var det över igen. Tyvärr räckte det inte för mig utan i samma veva fick jag ett rejält gallanfall och hade besvär av det till och från under en vecka. Emellanåt begränsade det min ork naturligtvis men eftersom tempot på semestern var lugnt, kunde jag ligga i en solstol och vila, ta lugna promenader när jag orkade och ändå njuta av den goda maten. Även om det var jätteirriterande att bli dålig precis under semestern, så är det i alla fall glömt nu och den sista veckan mådde jag bra igen.

Efter en vecka flyttade fyra av oss söderut till Aonang i Krabiprovinsen. Då fick jag min första riktiga WOW-upplevelse. Med hjälp av båtutflykter fick jag komma till vita stränder, turkosa vatten och provade t.o.m på att snorkla, vilket var en underbar känsla. Vädret i Aonang var mycket bättre, varmare och soligare. Vi fick uppleva en riktig turistort, med massa restauranger, barer, Ladyboys-show och väldigt turistanpassat. Hotellet hade högre standard, men ändå saknade jag Hua Hins intima känsla, där närheten till de bofasta kändes mycket tydligare och mysigare.

Efter fyra dagar i Aonang flög vi till Bangkok. Vi hade avvaktat lite med reserutten med tanke på de oroligheter som är i huvudstaden i samband med dagens val. Dock kändes det helt okej att vara där, trots att vi vid en shoppingtur kom mitt i de avspärrade områdena som oppositionen ockuperat. Att vi valde att tillbringa endast två dagar i Bangkok var vi fullt nöjda med. Trängsel, avgaser, trafik, kontraster mellan fattigt och rikt, stress och alla människor, gjorde oss ganska trötta. Men shoppingnerven blev i alla fall tillfredställd. Dessutom tyckte vi att vi bott flott i Aonang, men här fick vi ännu en uppgradering vill jag lova.
En guidad tur till olika tempel, flodbåtstur m.m. ingick, så på så vis fick vi se mycket på kort tid.

Sista dagen tog Henrik tåget tillbaka till Hua Hin för en veckas golfande, medan vi andra tre tog flyget hem till snö och kyla. Tack o lov hade jag mina pojkar att komma hem till, men vädret kunde jag gärna tagit med mig hem....

(Naturligtvis har jag tagit massor med foto men tekniken ville inte riktigt idag....kanske kan jag lägga upp foto här senare, annars kan ni som har instagram se en del av dem på min sida där. Sök på MARIAERIKSSON71.)

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte fått lite blodad tand för att resa....vet dock inte om det är Thailand som lockar nästa gång eller något närmre. För nästa gång vill jag minsann ta med mina barn! Men nu njuter jag att vara hemma hos dem och så får vi se vad som händer i framtiden.... Först ska jag tänka tillbaka och suga på karamellen från denna resan, som var en underbar upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar