onsdag 13 mars 2013

Tack!

Tack till detta fantastiska land vi bor i med denna fantastiska service kallad sjukvård! I förmiddags ringde min käre kirurg upp mig precis som utlovat. Han lugnade, bekräftade, förklarade, frågade, tog sig tid, hjälpte och gav av sig själv för att hjälpa mig! Han lugnade mig genom att säga att provsvaren inte var alarmerande, han förklarade att det kan ha varit en liten sten som påverkat, men som lyckats passera. Han förklarade att proverna varit mer påverkade om det varit en massiv infektion i gallgången. Han bekräftade att jag gjorde rätt som vände mig dit till kirurgen och uppmanade mig att fortsätta göra det "Eftersom vi känner varandra väl"... Han frågade om mina symptom och min smärta och medicinering. Han hjälpte mig genom att skriva ett läkarintyg för den här tiden som jag inte kunnat jobba (t.o.m. längre än jag själv tänkte mig, eftersom jag skulle kunna prova att jobba och om det inte går, ha ett intyg redan för att slippa jaga läkare igen). Han lyssnade också på min oro för att det ska kunna vara något annat än den vanliga sjukdomen som ställer till det, och lovade remittera mig till magnetröntgen igen, vilket alltid känns tryggt och bra.

Han började dessutom samtalet med att säga att det var trevligt att prata med mig! Bara en sån liten gest/kommentar från en säkerligen väldigt upptagen och stressad läkare, gjorde att jag kände mig värdefull.

Tack också för att alternativmedicin finns i detta land (även om jag önskar att det skulle vara mer accepterat och subventionerat). Min osteopatbehandling igår känns rejält i kroppen idag. Jag är öm och mör men det tyder på att kroppen svarat på behandlingen. Redan efter några timmar kände jag avsevärd bättring! Idag känns min kropp betydligt gladare.

Och det bästa av allt är att jag nyligen ringde och friskanmälde mig och tänker jobba från och med imorgon! Jisses vad jag längtar efter att komma igång igen! Tyvärr hamnar man fort utanför när man är hemma och är sjuk...en massa saker hinner hända som jag inte har koll på och koll är ju något jag gärna vill ha. Så den första tiden efter en sjukperiod kan ofta kännas både stressande och förvirrande, eftersom man är dåligt uppdaterad, men därför kan det vara skönt att komma tillbaka två dagar innan det är helg igen. Ska fortsätta lyssna på kroppen såklart och ta det lugnt på kvällarna efter jobb.

En promenad varje dag är ett måste nu för att få igång kroppen, men idag blev jag lite överrumplad när jag tittade ut och det kommit massor med snö i natt och solen syns inte till någonstans... Ska fräscha till sjukstugan lite och sen ta mig ut i friska luften trots allt.

Tack också till alla er som skickat uppmuntrande hälsningar när jag varit sjuk, det värmer jättemycket!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar