onsdag 15 februari 2012

Huvudbry

Tisdagsmorgonen började med huvudvärk i liten skala. Mitt mellan ögonbrynen tryckte det.
I mitt arbete funkar det inte riktigt att vara ljudkänslig... Förmiddagen med möte och lunchen och vilan med barnen gick utan större problem, men under eftermiddagen blev det bara värre och värre... Det är en hemsk känsla att märka att humöret och tålamodet påverkas och att det på nåt vis går ut över omgivningen....lättirriterad och störd av ljuden runt omkring mig...med ungefär en timme kvar av arbetsdagen kände jag att jag inte stod ut längre, tack vare hjälpsamma kollegor kunde jag gå hem och lägga mig.

Jag hann träffa mina pojkar en kort stund innan de gav sig av hem till deras pappa. Några goa kramar hann jag få, sen däckade jag i soffan. Tystnaden var välbehövlig och jag somnade. Såklart! Vaknade efter ett par timmar och konstaterade att jag kanske borde vakna ordentligt och äta något...hann knappt tänka tanken klart innan jag sov igen... ZZZzzzzz.......

Halvtio vaknade jag något förvirrad efter ca fem timmars sömn, men hade fortfarande huvudvärk. Trycket över ögonen gjorde att jag varken kunde läsa eller vara uppe, så en macka senare låg jag i sängen och efter lite vändande och vridande somnade jag. Igen!

Halvsex vaknade jag med ungefär samma känsla så det var bara att ringa och sjukanmäla mig. Rådgivningen jag ringde till antydde något om migrän och att jag borde gå till doktorn. Tydligen viktigt vad man tar för smärtlindring om det är migrän, panodil kunde t.ex. förvärra enligt henne. Migrän??? Var går gränsen för migrän eller vanligt huvudvärk egentligen? Jag brukar oftast ha spänningshuvudvärk, med sin kärna i nacken. Men detta va något annat.

Hur som helst. Jag löd inte. Jag ringde inte Vårdcentralen, jag somnade om! Ända till tio! Hur kan man sova så mycket??? Men nästa gång jag är i kontakt med min läkare där så ska jag ta upp detta också.

Minns inte när jag sov så mycket senast, men det behövdes visst! Jag har varit väldigt trött de senaste 1-2 veckorna och har trott att något stått i kroppen. Pojkarna har varit krassliga liksom många på jobb så det är inte oväntat...kanske var det huvudvärken som blev min "grej" denna gång?

Jag mår i alla fall lite bättre nu, känner lite rester av det, men mycket bättre! Imorgon blir det jobb igen på förmiddagen men eftermiddagen ska jag tillbringa på Malmö Högskola för uppstart av 7,5 poängs Handledarutbildning. Ska bli intressant och spännande, hoppas det blir genomförbart att jobba heltid samtidigt som jag ska plugga 25% på distans... Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet, men jag vill att det ska gå. Min tanke är att jag kommer att lära mig en massa även om jag inte kan prestera alldeles alldeles på topp hela tiden. Jag minns mitt mantra:


GOOD ENOUGH!


Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar