fredag 14 maj 2010

Rekreation och återhämtning på Österlen

Ett kanonbra sätt för mig att koppla av, må bra och ta igen mig, är att åka hemifrån. När barnen är hemma är jag SÅKLART allrahelst hos dem! Men när de inte är hos mig så fylls lägenheten av en trist tomhet och jag blir mest stressad över allt jag ska hinna göra. Mår jag då dessutom inte så bra, vilket ju magen inte har gjort den senaste tiden, så blir det ännu mer trist!



Då är det bra att ha mannen på ÖSTERLEN!!!



Velade en hel del innan jag satte fart hitåt i onsdags. Gick hem lite tidigare från jobb och medicinerade mig och la mig och sov en timme. Därefter blev det lite bättre när jag ätit och jag bestämde mig för att åka. Det blev tåg och buss denna gång och bara det är väldigt avkopplande. Musik i lurarna, en bok att läsa eller t.o.m. slumra en liten stund...



Vädret kunde ju som för alla varit lite bättre. Hade hoppats på riktigt utflyktsväder, promenera längs stranden med skorna i handen och sola oss på en filt någonstans. Men varken väder eller min kropp har passat för några långturer. Det har däremot blivit goda luncher både igår och idag. Igår på Lilla Viks golfrestaurang och idag på Djupadals golfrestaurang. Efter gårdagens lunch begav sig Henrik ut på en runda med sina golfkompisar och jag körde hem och sov! Idag hann med en tur till Haväng och Ravlunda innan lunchen.



Haväng är en fantastiskt vacker plats vid havet lite norr om Kivik, precis intill Ravlunda skjutfält. Där är böljande landskap intill havet och som gjort för en picknick. Vädret gjorde att det fick bli kaffe och varm choklad istället för svalkande saft och glass...en annan gång kanske... Lite kulturella var vi också då vi besökte en stenåldersgrav kallad Havängsdösen... Det jag blir mest fascinerad av då är de stora stenblocken...hur kunde de frakta och hantera dessa på stenåldern???



När vi frös fick vi sätta oss i bilen igen och köra till Ravlunda kyrkogård. Där hittade vi följande sten:



"Här under finns askan av en man som hade för vana att skjuta allt till morgondagen - dock bättrade han sig på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972"...



En tänkvärd text som finns på Fritiof Nilsson "Piratens" grav. Det vi också lärde oss där är att alla begravda (inkl. stenåldersgraven i Haväng) ligger med fötterna mot öster för att de ska mötas av soluppgången. Vacker tanke, eller hur?!



Därefter var vår kulturella gärning slut för idag och magen ville ha mat. När lunchen väl var uppäten mådde min mage inget vidare så det blev hemfärd och en eftermiddagslur...idag igen...



Henrik är på fotboll nu och jag tänkte utnyttja tiden väl med att plugga lite på min IT-utbildning. Är dock inte alls motiverad, men borde... vi får väl se hur det blir... kanske en tur runt kvarteret först för att få syre i hjärnan...? japp så får det bli! Vi hörs!

1 kommentar: