onsdag 5 maj 2010

Längtar till jobb

Att ha ett jobb innebär att man när man väl är ledig, kan uppskatta ledigheten. Hade man inte haft något jobb hade ledigheten inte varit någon njutning. Men att ha ett jobb och inte kunna jobba p.g.a. sjukdom, innebär "ledighet" definitivt utan njutning...

När man som jag ofta är sjuk och därför ofta frånvarande på jobbet, kan man ibland råka ut för kommentarer eller synpunkter från de som är friska. Kommentarer som direkt eller indirekt syftar på att jag borde jobba mer, klara jobbet trots sjukdom, att jag är för "klen", att jag är lat osv... Ibland är kommentarerna uttalade, ibland är de kanske mer en känsla jag får av folks uppförande. Av sådant de säger eller kanske sådant de INTE säger.

Alla vet att det ställer till det på arbetsplatser och annat när någon är sjuk. Men i mitt fall finns det knappast något tillfälle då jag än mer önskar att jag kunde jobba, som när jag är sjuk. Att må dåligt är inget man önskar sig. Att ställa till det för mina barn, familj, vänner och kollegor är definitivt inget jag önskar. Att får stora hål i plånboken är definitivt inget som lockar. Men med en kronisk sjukdom finns det inte mycket jag kan göra... Därutöver arbetar jag ju i en ganska infektionsutsatt bransch men förutom mina gallbesvär tror jag inte att jag är sjuk oftare än andra i yrket.

Det är inte lätt för de som är friska att förstå de sjukas situation. Politiker och Försäkringskassan gör det inte heller lättare...med deras metoder basuneras det ju snarare ut att sjuka personer är fuskare.

Sen ska jag inte glömma alla underbara människor som ofta hör av sig och undrar hur jag mår, som jag vet bryr sig och tänker på mig när jag är dålig! Det är sånt som gör att man trots allt håller humöret uppe!

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas:


Den friske har tusen önskningar - den sjuke bara en...

3 kommentarer:

  1. Bamsekramar till Maria. Hoppas att du snart mår bättre, Sigge saknar dig! Jag vet hur det känns....ett tag var vi aldrig friska...

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Hälsa Sigge att jag kommer imorgon :-)

    SvaraRadera
  3. Ville bara skicka en liten kram till dig! Vi ses till helgen! KRAM!!!

    SvaraRadera