torsdag 3 december 2009

Ett glädjande telefonsamtal

Jag har citerat det förr, vet dock inte var det kommer ifrån...
"Den friske har tusen önskningar - den sjuke bara en"
Jag tycker den meningen säger ganska mycket...även om jag nu inte har någon livshotande sjukdom så är ju ändå min absolut högsta önskan att få bli frisk, att slippa ha den här eländiga magen att oroa mig över. Idag fick jag stanna hemma igen, efter att ha mått illa hela natten och morgonen, var dessutom helt svullen vid höger sida där gallsmärtan kommer ifrån. Någonting var fel, det var uppenbart, eftersom jag somnade om i morse och vaknade 12.30!
Men....sen vände det! Efter en kopp te och två knäckemackor kändes det äntligen lite bättre och ett telefonsamtal från doktor Christian på Kirurgen i Lund gjorde mig betydligt gladare!
Han sa att magnetröntgen visade inga förändringar - jag ser ut som jag gör, men inga nya stenar syntes i lever eller gallvägar. Alltså precis som "vanligt". Har nog aldrig blivit så glad för ett liknande samtal, någonstans inom mig har jag fasat över att behöva opereras igen men i nuläget behövs det inga åtgärder. Vi kör på som vanligt och jag hör av mig när det blir besvär igen. OM det blir besvär igen...
Jag berättade att jag lagt om min kost och gått ner en del i vikt och det tyckte han inte var någon nackdel, för som han sa "ett allmänt välbefinnande kan ju göra att man klarar sjukdomar bättre". Det var väl klokt sagt!?
Ute lyser solen med sin frånvaro (kan man säga så???) och det är riktigt grått och trist! Duggregn faller från den jämngråa himlen och en promenad känns föga lockande. Att samla ihop lite sopor och gå till miljöhuset känns mer realistiskt...
Och tänk vad glad man kan bli av ett telefonsamtal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar