onsdag 21 oktober 2009

Smått förvirrad :-)

Fick mig precis ett gott skratt...det är tur man kan skratta åt sig själv ibland och dessutom bjuda er läsare på det...
Kom hem efter att ha tillbringat dagen i föräldrahemmet. Målaren hade bredspacklat allt klart och på golvet stod en låda med tapetrullar. Aha, tänkte jag, vad spännande att se så det är rätt tapeter...Öppnade första rullen och tänkte att den hade inte jag beställt...öppnade nästa rulle som var tapeten till fondväggen och kom på "JAVISST JA"...det stämde visst...
Här har jag gått och tänkt mig en ljusgrå tapet samt en fondvägg med grå/svart medaljongmönster... Istället hade jag (helt riktigt) beställt en ljus tapet och en fondtapet med svart mönster typ blomranka/stjälkar....helt olik den jag beskrivit... Men det blev rätt i alla fall, kom snabbt på att jag ändrade mig i sista sekund när jag skulle beställa dem. Men man kan ju glömma en del på 4 månader...haha...

Jag har för övrigt en rätt så bra dag idag. Ingen nämnvärd smärta, mer än lite bak i ryggen när jag gått eller suttit länge. Har mest legat i mamma & pappas sköna fåtölj och läst Annika Dahlqvist bok om LCHF "Doktor Dahlqvist guide". Fick ett konkret svar i boken på det som flera i omgivningen frågat mig. Nämligen om Gallbesvären ökar med den mer fettrika maten som jag äter numera. Svaret gjorde mig nöjd och förklarade hur gallan arbetar vid kolhydratrik/fettsnål kost (som tidigare) kontra lågkolhydrat/fettrik kost som numera. Förklaringen är dock lång så jag kan inte på enkelt sätt förklara den här, men jag tror på den och kommer fortsätta med samma kost även framöver. Den allra tydligaste förändringen som jag upplevt sedan min kostomläggning för 6 veckor sedan är att jag inte alls eller i alla fall sällan känner mig riktigt hungrig. Sötsuget är borta, när jag "av vana" blir chokladsugen tar jag en eller ett par bitar riktigt mörk choklad, så är det över. Emellanåt tillåter jag mig att göra ett undantag, men då vet jag att även om jag (som i måndagskväll på väg hem från Simrishamn) unnar mig en hamburgare MED bröd så kan jag lätt komma på rätt köl igen. Jag vet att jag inte har ätit godis för sista gången, men förhoppningsvis kan jag hantera det bättre i framtiden. Så som jag ätit tidigare har definitivt inte varit ett sunt mönster...men nu är det skönt att klara av att hålla mig ifrån det.

Utanför fönstret skiner solen men det är lurigt idag - vinden viner och är ganska kall. Ska ta en promenad i området och dela ut Felix kalasinbjudningar till kompisarna i närheten, de andra har jag lagt på postlådan idag.
Tänk att det snart bara är 2 månader kvar till jul...i vår familj brukar vi vara tidiga med julplanerna men har faktiskt inte bestämt riktigt var vi ska vara (eller så har jag kanske glömt det också...) Max har länge önskat att vi skulle fira hemma hos oss, så idag slängde jag ut en liten trevare till familjen...får se om dom nappar på mitt förslag om knyte-jul hos oss. Hade varit mysigt nu när jag kommer att få fint i vardagsrummet :-)

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar