fredag 17 april 2009

Rapport från sjukhuset

Nu har jag hittat upp till patientdatorerna på biblioteket. Gårdagens ingrepp blev inte riktigt som det var tänkt. Jag blev sövd enligt planerna men därefter blev det strul. Läkaren som skulle sätta in dränet i levern och gallvägarna hittade inte rätt eftersom gallvägarna var alldeles för tunna. Ytterligare en läkare fick tillkallas men ca 20 stick senare fick dom ge upp. När jag vaknade upp på avdelningen efteråt blev jag lite förvånad...inga slangar på magen... Kände mig lite snuvad på det eftersom jag var så inställd på hela processen. Det positiva är enligt kirurgen att det antagligen inte är något stopp i gallvägarna just nu, för i så fall hade de varit vidgade och lättare att hitta. Provsvaren visade också på bra resultat och jag fick besked att få åka hem idag, fredag.
Efter en usel natt (somna vid 4-tiden) med en hel del smärtor så gjorde jag mig redo för hemfärd. Men under förmiddagen har jag blivit alldeles rödblossig i ansiktet, på halsen och bröstet, vilket gör att de vill ha lite koll på mig ett tag till. Kirurgen gissade att det kunde vara någon reaktion eftersom de varit och retat levern och gallvägarna och att det kan bero på att bakterier kommit ut i blodet. Allt är dock bara gissning än så länge, så om jag får åka hem senare i dag eller vänta till imorgon, det vet jag inte än. Så är i alla fall läget nu...
Nästa led i planeringen är att det ska göras en ny magnetkameraundersökning om 1-1½ månad när levern är läkt, och då se om det finns behov av nytt försök att lägga in PTC-dränen. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar