onsdag 18 april 2012

Konsten att kurera en förkylning



För endast sju veckor sen var jag hemma från jobb några dagar då jag drogs med en envis förkylning. Lagom till jag var tillbaka på jobb visade det sig att jag fått bihålsinflammation, men fördelen då var ju att jag fick medicin som botade och jag kunde ändå jobba.

Ganska typiskt i samband med något virus i min kropp, så får jag också problem med magen, så någon vecka efter bihålsinflammationen fick jag gallkramper och fick efter några dagars smärtstillningsförsök, stanna hemma igen för att komma i form.

Sen hann det gå tre veckor innan jag i slutet på förra veckan kände en förkylning komma smygande igen. Gissa om jag blev sur??? Direkt till medicinskåpet och hittade en påbörjad ask med naturläkemedlet Esberitox. Detta ska man ta direkt vid första symptom och kanske då kunna hejda förkylningen... Jag tog tabletterna i helgen sen var de slut...men inte hjälpte det...det känns mest som att de fördröjde utbrottet...så nu har jag fått vara hemma hela veckan igen. Näsan och ögonen har runnit i kapp, kroppen trött och matt, huvudet tungt och idag kände jag igen känslan i bihålorna...som tur var hade jag medicin kvar sen förra gången så nu hoppas jag att det bara ska vända och bli bättre.


Jag är så jäkla trött på sjukdomar nu!!! Jag hinner knappt hämta mig från det ena innan det är dags för nästa. Hinner inte bygga upp ork, kondition och kraft innan något annat fäller mig. Förra gången med både magen och förkylningen försökte jag klara av att jobba, men det fick till resultat att allt bara drog ut ännu längre så nu tänker jag va försiktig. Möts ibland av kommentarer som "jaja men en förkylning behöver man ju inte va hemma för"...så är det kanske för en del, och det är bara att gratulera...men för min del ser jag ingen prestige i att gå och jobba trots att jag är sjuk. När mina ögon blir drabbade så kan jag knappt ha en lampa tänd, knappt ha glasögonen på och inte läsa eller anstränga ögonen. Att va genomsnorig på mitt jobb känns inte heller så bra, eftersom vi inte vill att barnen ska va där när de är sjuka.


Bara att konstatera att vi är olika känsliga för infektioner och att man får ta hand om sig på bästa sätt. Jag gav mig ut en kort sväng idag för att få lite frisk luft, köpa lite mat och dessutom väga mig på Viktväktarna. Trots att jag känner mig eländig och hängig så fick jag i alla fall positiva besked på vågen idag, hade gått ner 1,2 kg och nu är det totalt 12,7 kg som rasat. Är såklart jättenöjd och glad för detta och ser såklart detta också som ett sätt att på sikt bli friskare och må bättre.


Nu väntar kvällsdosen av mediciner innan jag förmodligen stupar i säng trots en massa vila under dagen. Att man kan sova såhär mycket trots att jag inte anstränger mig det minsta, är väl ett tydligt tecken på att kroppen är ur form...men hoppas innerligt att morgondagen räcker, för jag längtar sååå till mitt jobb, barnen och kollegorna och allt som händer!!! Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar