torsdag 1 september 2011

Höstterminen är igång!



(Vacker septemberbild från Brantevik/Grönet 2010)

Så har höstterminens första veckor gått och barnen är igång med både skola och fotbollssäsong. Längtar fasligt mycket efter dem eftersom de varit hos sin pappa ända sedan i lördags. Känns lite konstigt när jag inte alls träffat dem under skolveckan, man tappar liksom kollen på vad som händer i skolan. Men jag ringde och pratade med dem idag och på söndag ses vi äntligen eftersom vi ska på kalas till kusin Melker som fyllt 3 år!
(Björnbär från Brantevik/Grönet september 2010)

På jobbet hade vi terminens första APT (arbetsplatsträff) i tisdagskväll och efter det känns det som om terminen körde igång. Det är mycket spännande på gång inom förskolan och det blir nog en intensiv termin, precis som vanligt. Våra inskolningar är avklarade till tre fjärdedelar och alla de gamla barnen har växt till sig och är charmigare än nånsin. Har sagt det förr och säger det igen; jag tycker verkligen om mitt jobb. Att få följa de här småttingarna från 1 år och se hur de utvecklas och växer är en riktig fröjd. Vår "nya" reviderade läroplan är i bruk på riktigt nu, även om vi jobbat efter den hela året redan. Förutom detta ska vi delta i en del andra spännande projekt och ett av dem "Entris" (= Entreprenöriellt lärande) ska vi få mer info om på tisdag. Nya arbetsgrupper är på gång där jag kommer ha lite extra ansvar för matematikområdet, vilket känns riktigt spännande efter min utbildning förra läsåret. Nya lärarstudenter kommer förhoppningsvis att ha vår förskola som partnerskola och jag hoppas få vara handledare för en av dem, om det kommer tillräckligt många. Känns som ett spännande och intressant sätt att uppdateras kring den nya förskollärarutbildningen som drar igång denna höst. På fredag har vi heldags kompetensutveckling som än så länge är hemlig. Spännande!

Med höstterminen kommer ofta också en vilja att förändra mitt liv...så i morse chockade jag mig själv och alla andra och började dagen på Friskis & Svettis gym kl.7.15! Så fick jag nånstans att duscha också eftersom mitt badrum fortfarande är under renovering...tveksamt tyvärr om det blir klart imorgon innan helgen...men det blir nog fint när det är klart. Tyvärr behövde lite rör dras om vilket gjorde att även hallen påverkades. Så nu har jag ingenstans att ställa min hallbyrå som vi förvarat en massa vantar, mössor etc. i. Nu behöver jag verkligen inspiration för att fixa till hallen också...tacksam för idéer!

Imorgon är det fredag (igen!) och Henrik kommer hit! Det blir en långhelg tillsammans eftersom han inte behöver åka hem förrän på tisdag. På lördag ska vi dock roa oss var för sig, han med golfkompisar på Landskrona Golfklubb och jag i Lund med bästaste vännerna. Men sen ses vi!

(September 2010)

Allt som allt har det varit en riktigt bra vecka, även om jag saknat barnen. Men jag har mått bra, varit i form och haft ett bra "flow". Att må bra uppskattas enormt och att ha varit och tränat två gånger på en vecka är ett gott tecken på det! Hoppas det får fortsätta så ett bra tag nu! Med en intensiv höst framför mig så behövs all energi jag kan få!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar