fredag 20 maj 2011

Fredagstankar





Den här fredagskvällen var minsann ovanligt välkommen! Inte för att jag inte ville vara med om måndag - torsdag utan snarare för att de innehållit så mycket att det bara skulle bli skönt med en ledig kväll och helg! Jag har sagt det förr och menar det verkligen - jag älskar mitt jobb och trivs superbra. Att det ibland finns saker som händer som man lägger lite mer energi på, positiv eller negativ, kan vara både bra och jobbigt.




Igår hade vi t.ex. ÖPPET HUS som vi förberett en hel del. Vi visade upp vår verksamhet för föräldrarna, visade material, experiment, fikade och lekte. Vi fick många besök och var väldigt nöjda med dagen. I måndags hade vi arbetsplatsträff där alla avdelningar delade med sig av sitt arbete kopplat till Läroplansmålen. Även det var vi väldigt nöjda med.




De senaste veckorna har lärares löner debatterats flitigt, i Helsingborg t.o.m. demonstrerats kring ämnet. Överallt talas det om att lärarnas (där såklart även vi förskollärare ingår) arbetsinsats behöver uppvärderas och om hur mycket som görs som inte syns. "Alla" tycker det, men ingen är beredd att betala...just idag har jag och några kollegor diskuterat det flitigt... Utbildning ska löna sig sägs det...min halvårslånga Förskolelyftsutbildning som kostade mig drygt en tusenlapp varje månad i löneavdrag, den HAR lönat sig. För min egen del, för min avdelning, för "mina" barn och för mina kollegor, har det lönat sig. Jag har lärt mig mycket nytt som jag försöker använda mig av i verksamheten. Mina närmaste kollegor visar uppskattning och barn och föräldrar likaså. Tänk om det skulle visa sig i lönekuvertet??? I dagens tidning kan vi läsa att 43 förskollärare anställda i Landskrona, ska få 1400 kr extra i månaden, för att de är extra duktiga. Jag tycker det är en jättebra satsning att de vill höja lönerna och även att det måste löna sig att visa framfötterna och göra ett bra jobb.




Min inställning till individuell lönesättning är positiv. Men för att den ska kunna utvärderas (på medarbetarsamtal får vi alltid frågan om vi är nöjda med vår löneutveckling) så måste vi ju veta vad vi har att jämföra med. I senaste lönesättningen fick jag 400 kr! För att veta om jag är nöjd med det, behöver jag ju något att jämföra med. Om jag fått 400 och alla andra 200, då är jag ju skitnöjd. Men om jag fått 400 och andra 600, då är det ju klart missnöje. Lönen ska ju kunna motiveras och även bör man få förklaring till vad man behöver förbättra för att höjas mer nästa gång. När jag fick min nuvarande tjänst hade jag en högre lön än de flesta andra förskollärare på plats. Denna hade jag dock med mig från förra tjänsten och anställdes på de premisserna. Detta ska väl inte ligga mig i fatet i nuvarande lönesättningar? Den årliga löneökningen ska väl baseras på vad jag presterat nu? Eller???




Än har jag inte hört ett ljud om vem och vilka som ska få del av denna omskrivna extrahöjning. Naturligtvis hoppas jag att jag är en av de 43... Och jag ska ärligt erkänna att jag bli väldigt besviken om så inte är fallet! Men samtidigt...hur mycket vet våra chefer egentligen om vårt arbete? F.a. vi som har en alldeles ny chef sen i höstas... Det ska verkligen bli intressant att se om utbildning lönar sig...


Fortsättning följer...



Trevlig helg och kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar