söndag 26 december 2010

Så var det över för denna gången...

...annandag jul och helgen är slut... Denna jul har satt tydliga minnesspår på många sätt redan! Att Henrik överhuvudtaget lyckades ta sig hit till sist är jag så glad för! Vi fick en mysig jul, alldeles på tu man hand, precis som vi valt själva. Eftersom det var Lars tur att ha barnen hos sig på julafton så fick jag försöka göra det bästa av situationen...men jag och barnen fick en mysig start på julafton i alla fall. Det blev frukost och sista julkalenderavsnittet tillsammans och sen en runda i stan. Ett julklappsbyte behövdes för Max men det blev till det bättre.

På förmiddagen meddelade Henrik att han skulle försöka köra hit, men det visade sig bli ett större projekt än planerat. Först satt hans bil fast i snödrivorna på parkeringen och han fick skotta och knuffa bil om vartannat. Tog säkert ett par timmar innan han kom iväg, sen var vägarna inget vidare...så från dörr till dörr tog det ca 5 timmar! Stackare! Tyckte verkligen synd om honom att han behövde utsätta sig för det men vi var båda desto gladare när han kom fram!

Vid lunchtid lämnade jag barnen hemma hos Lars och det gick bra. Barnen visade tydligt att de längtade dit efter sin pappa och då känns det såklart lättare. Men när jag gick därifrån visste jag fortfarande inte om Henrik skulle komma så då var det med tunga steg jag satte mig ensam i bilen. Körde en sväng till kyrkogården och "pratade" lite med farmor & farfar. Åh, jag saknar verkligen farmor, framför allt vid såna här högtider, då vi alltid träffades. Snöigt men fint var det vid graven, ljuset var tänt och jag la en röd ros i snön där. Blir alltid väldigt känslosamt när jag är där och kanske lite extra just den dagen.

Väl hemma fick jag meddelande att Henrik kommit halvvägs och då blev jag gladare igen. Ca halvfyra kom han fram och jag har sällan varit så glad över att se honom!!! Sen hade vi verkligen en lugn och skön julafton. Vi hann både titta på tv och vara på julnattsmässa i Borstahusens kapell. Det blev till att klä sig ordentligt då det var -12 grader när vi skulle traska dit, men så skönt det var med en natt-promenad efter god mat och dryck och stillasittande. Fina julklappar utdelades också såklart och min julklapp var även en kombinerad för tidig födelsedagspresent som jag blev MYCKET glad och ÖVERRASKAD över!!!

Juldagen började med en rejäl sovmorgon sen en spontan lunch hos mamma och pappa där även Tina, Martin, Melker och Sixten var. Kul att träffa dem också!

Henrik är ju inte känd för att ligga på latsidan så idag hade han en ny aktivitet på gång. Han tog med mig till Vallåsen för lite skidåkning. Körde dit redan kl 8 så vi kom strax efter öppning och slapp alla köer. Perfekt utflykt för en dag, även om jag hade ständigt lite dåligt samvete för att jag var där utan barnen. Varför är det så? Så fort jag gör något kul ensam så får jag ångest för att barnen inte är med... Nu bjöd Henrik med mig och själv hade jag inte haft råd att åka dit med barnen...alltså var det detta eller inget alls...men konstigt och lite fel kändes det. Men samtidigt måste jag ju hitta på saker även när jag är själv...någon som känner igen sig....??? Hur man än gör känns det fel...men vi hade en härlig dag i alla fall. Ganska kallt och det snöade nästan hela tiden men det var helt okej. Skidåkningen satt fortfarande men ikväll känner jag mig väldigt stum i benen och är så trött!!!

Planen var först att jag skulle åkt med Henrik till Simrishamn igår eller idag men vädret gjorde att vi skippade det. Han körde hem själv och jag är ledig hemma imorgon. Risken är annars att jag inte kommit hem imorgon eftersom tågen fortfarande inte går där nere...
Ska istället sova ut, ägna mig åt hemmet,kanske ta en promenad och om jag känner för det kanske plugga lite...ta dagen som den kommer alltså. Kanske börja förbereda lite inför nyår så jag slipper ha stressigt in i det sista.

Får väl göra vad jag kan för att fortsätta kurera min förkylning som jag är rejält trött på nu! Halsen känns som sandpapper och jag har rethosta som gör att jag knappt sov i natt. Känns det inte bättre i veckan får jag kanske gå till doktorn ändå...får se hur det känns imorgon bitti!

Hoppas ni alla haft en bra jul och att kommande dagar också blir det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar