måndag 15 november 2010

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.490519-utmattningssyndrom-syns-i-hjarnan?ref=fb

Jag har inte fått kläm på hur man kan få infogat länkar i bloggtexten, men däremot verkar det funka i rubriken...

Fick idag syn på en artikel i Göteborgs-Posten med rubriken "Utmattningssyndrom syns i hjärnan"... En undersökning visar att personer som drabbats av detta får en funktionsnedsättning i den del av hjärnan som rör uppmärksamhet och långsiktig planering. Även stresshormonet Kortisol utsöndras och finns kvar i utmattade personer under längre del av dagen än hos friska eller deprimerade personer.

För mig var det mycket intressant läsning. Nu är ju inte min hjärna röntgad på det här viset som beskrivs i artikeln, men jag är nästan säker ändå... Jag tycker mig ha fått ett par bestående "men" efter min tid med utmattningssyndrom/depression, nämligen just dessa områden. Jag och även omgivningen upplever mig oftare disträ och tankspridd, än tidigare (alltså funktionsnedsättning gällande uppmärksamhet). Jag har också fortfarande svårare än förr att planera för långt fram, även kortare planering kan kännas jobbigt ibland...dock upplever jag nog den "disträa Maria" som något mer framträdande, än den planeringshämmade... Vet inte vad andra säger, men så känns det i alla fall själv...

Tycker slutklämmen i artikeln är intressant där det efterlyses lite mer tänk kring hjärnergonomi på arbetsplatserna. Man bör i så fall minska mängden stimuli för hjärnan och t.ex. ta bort öppna kontorslandskap och liknande... Men för oss som INTE jobbar på kontor, utan t.ex. i förskola och skola, hur minskar man våra stimuli som kan framkalla stressrelaterade sjukdomar... Ja vi får kanske minska på barngrupperna...om det nu är våra barn som kan räknas som stimuli...

Stimulerande jobb är det i alla fall och mina studier likaså. Har haft heldagsstudier idag, min vana trogen somnade jag 2-3 gånger med näsan i boken på förmiddagen, men sen har det gått bra. Har läst ut en superbra bok och börjat på nästa... Första inlämningsrapporten är inne idag och på torsdag bär det av till skolan igen. Har ganska hektiska veckor framför oss, en uppgift som ska vara innen den 6 dec och en den 17 dec, så det är en hel del litteratur att läsa innan jul...men det gör ju inget, man har ju nästan inget att göra i nov/dec ändå :-))

Idag är det t.ex. 4 veckor till Lucia......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar