lördag 4 september 2010

Valdagen närmar sig...

Vaknade till en solig septembermorgon och efter en lugn och lång frukost tog vi en promenad ner i stan...vilket just denna lördag var Simrishamn. Jag hade läst i tidningen att det skulle va en massa valtal och liknande så jag hade laddat med en del hjärtefrågor...även om jag inte är på hemmaplan så kan jag ju ställa frågor som gäller nationellt...tänkte jag...

Först stannade vi dock till när vi hörde en välbekant röst i högtalare på Stortorget. Gudrun Schyman och hennes Feministiskt Initiativ var på plats och lockade många åhörare. Så även mig och Henrik. Utan att vara alltför insatt i deras frågor innan, så måste jag säga att hon är en fantastisk talare. Hon pratar med vanligt folk på vanligt vis, kändes det som. Visserligen kan jag fortfarande bli lite uppretad av hennes pengabål tidigare i sommar, men bortsett från det hade hon väldigt många poänger. Att kvinnor och män ska ha lika löner för lika utbildning, ansvar och arbete...det kan väl ingen säga emot. Dessutom förespråkar hon arbetstidsförkortning. Hon beskrev att allt övertidsuttag i Sverige under ett år, motsvarar 200 000 tjänster. Känns det rimligt samtidigt som arbetslöshetssiffran stiger...??? Knappast, om ni frågar mig. Hon menar på att om arbetstiden sänks till 30 tim/vecka (vilket tydligen varit ett mål redan för några decennier sedan enligt henne) så skulle fler må bättre och fler få jobb. Istället för skattesänkningar för höginskomsttagare så skulle pengarna läggas på arbetstidsförkortning. Jag som är ensamstående, mamma, varit utbränd...osv...jag förstår precis vad hon menar och jag skulle jättegärna se en sådan reform bli verklighet! Tänk så mycket bättre många stressade föräldrar skulle må om de kunde komma hem tidigare från jobbet, kanske hinna sitta ner och snacka med barnen och hjälpa till med läxorna, INNAN middagen ska fixas och alla aktiviteter drar igång. FI:s valmaterial ligger i min väska och jag ska gladeligen sätta mig in i detta. Även om de tidigare inte nått upp till 4-procentsspärren och inte tillhör något av de två blocken så kanske de kan väcka dessa frågor lite mer hos de andra partierna, om de bara kommer in i Riksdagen...


Efter att ha hämtat lite material och pratat en stund med både Gudrun och hennes partikamrater :-) stegade jag vidare till Socialdemokraternas representanter. Runt deras bord med deras flagga stod 5-6 personer och jag undrade vem av dem som kunde svara på frågor... Frågan jag laddat med var (såklart) deras förslag om 30 timmars förskola/vecka för barn till arbetslösa och föräldralediga. Samtidigt vill de minska barngrupperna. Denna ekvation får jag inte att gå ihop och det var ungefär så min fråga löd. 4 av de 5 representanterna tittade genast på en av männen i samlingen och han trädde fram som den som ville svara. Jag frågade hur de hade tänkt...

På politikers vanliga manér så började han med det som han kunde som ett inprogrammerat mantra: "Jo, vi vill minska barngrupperna till max 15 barn, alltså 5 barn/vuxen". Så långt allt bra! Det tycker jag är en bra idé! Men hur går det ihop när samtidigt de barn som tidigare fått vistas 15 tim/vecka, nu ska dubbla sin tid där. Alltså blir belastningen under dagen större, kanske på bekostnad av de barn som "måste" tillbringa hela dagen där då deras föräldrar arbetar eller studerar. Hur ska ni göra med alla de barn som man minskar grupperna med...???...undrade jag...
..."nja...men...då får man ju tillsätta mer resurser....ja man får väl kanske bygga fler förskolor..." sa den här mannen och sedan drog han sig tillbaka, medan hans kvinnliga partivänner stannade kvar och t.o.m. närmade sig mig när de hörde mig fortsätta diskutera... Jag undrade när det är tänkt att denna 30-timmarsregel ska införas om de får makten och de svävade lite på svaret och vad jag förstod så var det tidigast nästa juni. Ok, men om man ska bygga fler förskolor så är det knappast klart till dess...jag skulle snarare påstå att det antal förskolor som i så fall skulle behövas, hinner inte ens byggas under den kommande mandatperioden.... Det höll de med om...samtidigt som de började slira än mer på svaren...

Jag frågade vad som var det huvudsakliga syftet med 30-timmarsförslaget. Enligt dessa sossar (som inte kändes som de mest pålästa i ämnet) så var syftet att barnen inte skulle "ryckas upp" från sin barngrupp "bara för att" de får ett syskon... Jag menade på att det gör de ju inte nu heller, eftersom de har rätt att vistas 15 tim/vecka. Däremot känns det för mig som om barnet "rycks bort" från förälder och syskon... Sossarna svarade då att det är ju frivilligt...föräldrarna väljer ju själv om de vill lämna barnet... Jo, förvisso, så är det ju med de nuvarande 15 tim också, men min erfarenhet säger att många föräldrar förminskar sin egen betydelse för sitt barn och är rädda för att de ska "missa" en massa pedagogik när de inte är på förskolan. Galet säger jag!

Sverige har en av de bästa förskolorna i världen (om inte t.o.m. den bästa) och jag både älskar mitt jobb och anser att vi gör en väldigt bra pedagogisk insats. MEN...inte är det väl så att vi är viktigare än föräldrarna, syskonen, familjegemenskapen...??? En av de kvinnliga sossarna idag, menade att det var viktigt för föräldrar att ha valfrihet om hur de vill använda barnomsorgen, eftersom en del föräldrar mår så dåligt, är deprimerade osv...så då har barnen det bättre i förskolan... VA??? Det kan väl ändå inte vara DÄRFÖR detta förslag läggs??? Vi måste väl kunna utgå från att de allra flesta föräldrar mår bra och vill vara med sina barn...att många föräldrar tvärtom har dåligt samvete för att de lämnar sina barn för långa dagar på förskolan... Och vi får väl utgå från att de föräldrar som mår psykiskt dåligt, får annat stöd och hjälp, och kanske ändå är berättigade till fler timmar i förskolan. I alla fall är det så på min arbetsplats, där får föräldrarna lov att lämna barnen efter behov när de själv är sjuka. Jag om någon, vet vad det betyder.

Men med denna sista förklaring att förskolan skulle utökas till 30 tim för att föräldrar mår dåligt...nja...då låter det mer som att man flyttat sjukförsäkringens ansvar till förskolan... Stöd och hjälp för sjuka föräldrar måste väl vara sjukförsäkringens ansvar, i form av sjukskrivning och rehabilitering där och då det behövs.

Min summering av dagens politiska samtal är att de lokala sosse-politikerna i Simrishamn gav inte något vidare bra intryck. Tur jag inte bor i denna kommunen!!!
Men samtidigt väckte det en del funderingar...är det verkligen såhär det fungerar??? Är lokalpolitikerna så dåligt förberedda så de inte kan svara på en "vanlig" människas frågor??? Eller är verkligen det verkliga skälet till 30-timmarsförslaget dessa som uppgavs idag???

Jag tror att jag fått blodad tand och måste ge mig ut på fler politikersamtal nästa vecka, då i en stad nära mig...haha...hemma alltså!!!

Oj, vad jag eldade upp mig här känner jag! Men vad kul det är att diskutera!

Ha en skön solig septemberhelg!
Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Heja Maria! Du fick igång världens diskussion här också :) Tack för infon den var intressant, ser fram emot en fortsättning Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, det låter ju bra att jag också engagerar! Själv kunde jag knappt sluta prata politik igår så till sist fick H bjuda mig på restaurang för att jag skulle sitta lite lugnare och tystare...haha...hoppas vi ser er och Sigge snart!

    SvaraRadera