torsdag 9 september 2010

Konsten att vara obekväm

Det finns några olika typer av människor! (Tack o lov!) Säkerligen är det så att vi vid olika perioder och i olika sammanhang kan tillhöra olika kategorier...



En kategori människor är vi som lätt kan kategoriseras som obekväma... Att framföra sina åsikter. Säga vad man tycker. Stå på sig för det man tror på. Framföra kritik. Kräva saker. Vara den jobbiga. Vara den envisa. Vara den som hörs och märks. The pain in the ass...



Det är inte gratis att vara den obekväma.



Det kunde varit så mycket enklare att hålla tyst. Typ hålla käften!

Men är man då sann mot sig själv?

Jag minns klassrådet i skolan då vi skulle framföra klagomål på någon lärare. Personalmötet då jag var nyutbildad då en samlad åsikt skulle föras fram, alla tyckte samma, jag (en obekväm) förde personalgruppens talan, helt plötsligt teg alla andra... Vem blev mest obekväm???

Jag har varit i situationer då jag i förväg bestämt mig för att hålla en låg profil och hålla tyst. Men så kommer det...bubblar upp som något som inte går att hejda...en åsikt som måste fram, en orättvisa som måste stoppas, ett argument som känns oslagbart.

Det är en konst att vara obekväm...men då är jag i alla fall bekväm med mig själv. Jag gapar inte för gapandets skull. Jag har en tanke bakom, jag har argument, jag vet (oftast tycker jag själv i alla fall) vad jag talar om...

Då är jag sann mot mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar