måndag 2 augusti 2010

Semesterrapport!

Vecka 28:
Äntligen semester!
Barnen hade sin sista semestervecka med Lars så jag och Henrik tillbringade vår första vecka i Simrishamn med omnejd, men det har jag ju skrivit om tidigare.
På en liten mysig innergård finns "Makalösa Trädgårdar", där fanns den här skylten uppsatt och så har jag försökt leva under mina semesterveckor:
En av dagarna kom mina föräldrar på besök och Henrik visade dem det bästa av sin hemstad!


Vecka 29:

Semestern fortsatte på hemmaplan och nu hade barnen kommit hem - äntligen!
Det bjöds på Karneval i stan redan på helgen och ett par dagar in i veckan var det fortfarande högsommarvärme. Vi tillbringade ett par sköna dagar på stranden och en av dagarna körde vi bara hem om och packade om för att sen cykla tillbaka och grilla och äta kvällsmaten på stranden tillsammans med goda vänner!

Felix passade på att kvällsdoppa sig i solnedgången:
Max kom direkt från fotbollsträningen. Dags att träna några gånger igen efter uppehållet. Snart dags för cup i Danmark!

Vecka 30:

Så var det då äntligen dags att packa ihop för avresa till Danmark! Redan på söndag åkte Max och hans lag iväg till Ishöj, strax söder om Köpenhamn. BBK-bussarna packades fulla av förväntansfulla killar och en massa väskor!
På tisdagen kom vi efter... Jag, Felix och Henrik lastade bilen full med tält, sovsäckar, madrasser och allt annat som kan behövas i campinglivet. Jo det mesta av vikt hade vi nog lyckats packa med oss, faktiskt!
Vi begav oss över bron och direkt till Ishöj sportscenter där vi hann se tisdagens match. Redan på måndagen hade de mött engelsmän och ryssar. En vinst och en förlust. Nu var det dags för tjecker. Spännande med internationellt motstånd!

Men efter vår tidiga resa var vi såklart först frukostsugna!

Uppladdning inför match:
Lite sår att plåstra om...
...och lite tips från coachen!

Velim från Tjeckien och våra BBK-killar ställer upp för start. Max är den långe målvakten i orange tröja!

Kanske inte några pressfoto precis men dock...
Matchen slutade med vinst för våra killar med 1-0!

Sen var det dags att leta upp en lämplig camping, vilket blev i Köge, ca två mil söderut. Felix var ivrig att få resa tält direkt, men först fick vi käka lite lunch och vänta ut en kort skur som kom precis när vi parkerat på vår plats.
Sen så!!! Felix och Henrik klarade detta perfekt! Och när jag inte höll i kameran så hjälpte faktiskt jag också till!
Framåt seneftermiddagen längtade i alla fall pojkarna efter ett dopp! Vår camping låg nära stranden så vi gav oss iväg...
Vid stranden hittade vi dock denna besynnerliga skylt - en skylt som vi skulle behöva hjälp att tolka... Vad tusan är "hestehuller", tänkte vi...

....och eftersom jag inte kunde Googla det där och då, så avstod jag från badet ;-)
Dock stannade jag på stranden och föreviga pojkarnas bad...
...samt vår underbara utsikt norrut...

...nå ja...söderut var det en fin strand och f.a. var det varmt i vattnet...om det sen berodde på vädret eller industrihamnen...det låter vi vara osagt...
Tillbaka efter badet var vi hungriga och jag gjorde världens längsta men ändå kortaste shoppingrunda... Ni som känner mig vet också att mitt lokalsinne har mer att önska... Jag frågade campingvärdinnan efter vägen till närmsta mataffär...hon visade på en karta och jag körde...totalt körde jag nog 2-3 km innan jag hittade affären som låg några hundra meter från campingen... Ja ja, så fick jag sett lite mer av Köge i alla fall :-)
Och under tiden hann Henrik få perfekt glöd på grillen!
Molnen såg lite hotfulla ut, men maten smakade underbart! Skam vore det annars efter den rundan...
Sen blev det avkopplande campingmys hela kvällen. Pojkarna uppfann eget tennisnät och jag tittade roat på!
Frisk luft och aktivitet gjorde att vi sen somnade gott i tältet när mörkret lagt sig.
På onsdagen var det tidig uppgång eftersom första matchen var redan kl.8. Tre matcher stod på programmet så mellan matcherna hann vi bl.a. vara på Ishöj strand som var alldeles fantastisk. Den kan verkligen rekommenderas. Där hann vi slappa, sola och bada ett par timmar. Såå skönt!
Felix skulle först göra en flaskpost men kom på att det var svårt att kasta i den från stranden...lättare att fylla och tömma den på sand...
Henrik somnade gott på stranden och jag njöt av sol och bok!
Kvällen bjöd på grillning igen och lite fotbollsspel och mys.
När vi vaknade på torsdagen var det dags att packa ihop, men först en mysig frukost!
Hemma hos mina föräldrar hade vi lånat min mormor och morfars gamla campingbord från 60-talet. Intakt och väldigt praktiskt! Något som också var väldigt praktiskt var att vi fick ha bilen vid tältet! Var skulle vi annars ha alla saker...?
Ett nytt semesterpåhitt från morbror Richard! Nutella på mackan!!! Farligt gott, men oj så onyttigt... Dealen blev att bara ha det på semestern och när denna burken är slut köps det inte mer! (...kanske en annan semester...)
Allt som allt var vi jättenöjda med Danmarksturen!
BBK med Max i målet var också nöjda, de gick till A-slutspel och slutade till sist på en 8:e plats av totalt 17 lag! Bra kämpat grabbar!
Men sen var det skönt att komma hem till sin egen säng!

Vecka 31:
En shoppingtur resulterade i att vi fick en egen husclown!
Visst är han söt???!!!
Idag fick vi släktbesök! Min kusin Veronica och hennes 4-åriga dotter Ismone från Varberg, hälsade på tillsammans med sina föräldrar Jan och Ann-Marie. Inte så ofta vi ses så det var jättekul!
Här försöker Felix lära morbror Jan att spela Wii...

Ikväll avslutade vi med en middag som är det somrigaste och godaste: Matjessill, potatis, ägg...
...och naturligtvis tillsammans med mina allra bästaste pojkar!!!
Den allra bästaste mannen har tyvärr fått börja jobba idag...själv har jag denna veckan ledig också sen är det dags att börja ställa väckarklockan....
Hoppas alla ni som läser har det lika bra som jag!

3 kommentarer:

  1. Hestehuller... http://livredning.dk/hestehul_animation.html

    Man kan bada men man ska ta det försiktigt.

    Ha en fortsatt skön semester :)

    SvaraRadera
  2. Haha, tack Jillsan! Googlade också det i gårkväll, men vilket jäkla namn...
    Tur där var så långgrunt att man va nästan i Sverige innan man kunde doppa sig!!!

    Ha det gott själv!

    SvaraRadera
  3. Åh vilken härlig semester du har Maria :) Nutella på mackorna hör verkligen till, fråga Alexandra och Linnea som haft det i alla år!
    Ishöj strand är så fint, dock har vi aldrig nyttjat stranden utan bara Arken :))
    Själv jobbar jag....Kram

    SvaraRadera