tisdag 29 juni 2010

Doktorn ringde äntligen!

Mitt i ett vattenkrig på förskolans gård i eftermiddag, så ringde min mobil och det var mitt efterlängtade samtal från min doktor... Svaret på magnetröntgen och vidare planering följde:

På magnetröntgen ser man inga gallstenar. Däremot syns "något" som kan vara antingen luft eller "skräp", men det kan inte kameran skilja på. Eftersom mina prover är normala och jag inte får feber så är det ett gott tecken på att inte levern är irriterad eller skadad. Bra nyheter!

Däremot visade bilderna att längre upp i levern där gallgången delar sig i två, där är den ena gallgången mer vidgad än den andra, vilket tyder på att det är någon form av förträngning eller stopp nedanför. Denna vidgning är dessutom mer förändrad än på tidigare bilder...

Dock kan inte doktorn riktigt förklara varför jag får ont och besvär hela tiden. För att utesluta att det är någon form av magsår eller sår på tolvfingertarmen så ska jag förändra medicineringen lite med en ny magsårsmedicin och dessutom öka dosen rejält. Är det ett sår så lär det läka enligt doktorn.

Utöver det ska doktorn remittera mig till medicinläkare på Gastromottagningen där jag utretts tidigare. Återigen ska jag utredas för ev. PSC (Primär Skleroserande Colangit). Detta uteslöts för några år sen, men eftersom läkarna nu inte kan förklara min smärta så kan de inte bara strunta i att utreda annat. De gör verkligen allt för att ge mig bästa möjliga hjälp - det har jag aldrig tvivlat på!

Efter dagens samtal visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka...PSC har jag läst på mycket om innan och det är en kronisk gallgångsinflammation (typ...) så den vill jag helst slippa...kan påverka levern mycket på sikt också. Så just nu hoppas jag på "bara" magsår... Nu ska jag gå och stoppa i mig kvällens dos...ett antal tabletter som ska sväljas både morgon och kväll...

Under tiden ska jag fortsätta försöka leva som Klas Ingesson som jag precis hörde på VM-programmet på tv... Efter sin cancer lever han i nuet och gör bara det han själv vill och mår bra av... Klokt!!!

Och tack till er alla som hör av sig och håller tummarna för mig!

Och vet ni vad? Nu regnar det! Tur det är läggdags :-)

1 kommentar:

  1. Hej vännen! Tänker på dig och hoppas att du trots allt kan njuta av sommar och fint väder! Ses snart?!
    Kram Helena

    SvaraRadera