måndag 7 juni 2010

Det blev en dag på stranden...nä jag menar akuten....

...men nä det var inte pga mig den här gången...kunde varit men jag avklarade mitt per telefon tidigare i morse. Pratade med "min" sköterska på kirurgen som är en klippa. Jag informerade om att jag krävt smärtstillande nu i ett par veckor regelbundet, dessförinnan ganska ofta. Hon lovade informera "mina" läkare och återkomma om de tycker jag ska göra något...om inte annat så ska jag i alla fall på röntgen om en vecka. Idag har jag haft ont till och från, alltså som de senaste dagarna...tradigt!!!

Besöket på akuten idag handlade om Max fot. I lördagens match hände någonting som gjorde att hans fot ömmade, svullnade och blev rödblå. Vårdcentralen kunde inte ta emot idag och eftersom han ska ut på vandring med klassen imorgon så var det lite bråttom att få kollat upp foten. Vi ville ju inte riskera att vandringen skulle skada något ännu mer. Alltså blev vi hänvisade till Ortopedakuten i Lund. Vi körde dit strax före lunch och det kändes allt lite konstigt att vara där utan att själv vara patient.

Efter ett par timmars väntan fick vi träffa en sjukgymnast som undersökte foten. Fick lite känsla av att han tyckte vi var där i onödan...men vad vet vi??? Visst kändes det lite dramatiskt att köra till Lund, men det var ju rådet vi fick. Hade jag visst att det var en sjukgymnast vi skulle möta kunde vi sökt en sjukgymnast här i stan istället...men men nu var vi där och fick besked att inget var brutet och att det antagligen bara var en rejäl smäll som gjort att det blivit ett rejält blåmärke och ömhet. Alltså ska vandringen imorgon kunna genomföras som planerat och i stället fick han vila från träningen ikväll.

Fick en påminnelse på akuten om att Max blivit stor...fri sjukvård var ett minne blott och idag fick vi snällt betala 300 kr. Min noga gjorda budget i slutet av förra månaden när räkningarna betalades, är också ett minne blott... Det går aldrig att planera för oförutsedda utgifter i det här hemmet...sjukdagar, mediciner, bilreparation, läkarbesök, examenskläder...ja så va den budgeten förbrukad...inte såååå kul när det bara är den 7:e... Men som min pappa alltid (försökt) lära mig: "Det ordnar sig alltid"... ;-)

2 kommentarer:

  1. Skönt att det inte var värre med Max fot. Och ja det ordnar sig alltid :)))

    SvaraRadera
  2. Tack, jo nu är han iväg på vandringen som planerat. Själv har jag så ont i magen/ryggen att jag inte kan va uppe... F-N!!!
    Hoppas du får sköna dagars ledighet!

    SvaraRadera