fredag 21 maj 2010

F-kassan kan visst jobba snabbt...också...

Fick idag ett brev från Försäkringskassan med beslut om att bevilja mig Särskilt högriskskydd för ett år framåt. Detta har jag redan haft i ett år, men nu var det dags att söka om det. De sista kompletterande uppgifterna måste de ha fått in från mig i onsdags och redan idag kom svaret. Det kallar jag snabbt!!!

Beslutet innebär att jag får sjuklön från dag 1 samt att arbetsgivaren får ersättning från f-kassan för de första 14 dagarna jag är sjuk. Alltså kostar det inte arbetsgivaren något när jag är sjuk och dessutom slipper jag karensdagen. Det är en livlina för mig. Skulle jag haft karensdag varje gång jag blir sjuk hade min ekonomi varit total katastrof. Nu är den bara det ibland...

Detta högriskskydd kan man beviljas om man har en sjukdom som gör att man riskerar minst 10 frånvarotillfällen på ett år, och/eller en sammanhängande sjukfrånvaro på minst 28 dagar. Tittar man på min historik de senaste 3 åren så är det inte så svårt att förstå att jag uppfyller villkoren! Med råge, skulle jag vilja tillägga. Och det är ju extra skönt när myndigheterna håller med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar