torsdag 11 februari 2010

Matlagning enligt LCHF


Jag fortsätter med min LCHF-kost, om än med vissa undantag. Jag har vant mig av vid att äta pasta, potatis, ris etc...inga större problem. På jobb tar jag ytterst lite under den pedagogiska måltiden, mest för syns skull.

Senaste veckan har jag testat flera recept ur min nya LCHF-kokbok, till min stora glädje har allt fallit mig i smaken.
Första bilden visar Fläskfilé och lättkokt blomkål med en fantastisk sås av vitlöksost, grädde, creme fraiche och lite persilja.



Här fotograferar Felix medan jag förbereder ingredienserna till måndagens Moussaka.

Resultatet ser ni här. Aubergineskivor täckta med köttfärsröra och en oststanning innehållande ägg, riven ost och majonnäs.
Till detta en fräsch sallad med fetaost och avokado bl.a.
Idag blev barnen överlyckliga över att få pannkakor. Till mig själv blev det en gräddig omelett fylld med avokado, fetaost, majs och små söta tomater.
Redan torsdagkväll och helgen hägrar. Jobbveckan har varit jättebra men tyvärr väldigt många sjuka barn. Magsjuka är inget kul så jag och min kollega är glada så länge vi klarar oss...
Har haft en mysig eftermiddag/kväll med barnen. Slutade efter lunch för ett läkarbesök med Felix, sen blev det en shoppingrunda i stan. Max ville stanna hemma och det passade ju bra eftersom det är hans födelsedag den 19:e. Vi passade också på att ta en fika på Espresso House för första gången, och då dök mamma/mormor upp så det blev en trevlig stund tillsammans. Testade deras Nutty Bar som var sprängfylld av olika nötter, fröer, tranbär och doppad i mörk choklad. Mums! Felix fick "världens största kanelbulle" och den var han mätt av fortfarande när han la sig, sa han :-)
Nu ska jag ta en titt på väderprognosen så jag kan planera min/vår helg!
Två dagar kvar... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar