lördag 23 januari 2010

Soffanalys a´la Maria...

Ni som känner mig vet att jag har lätt för att börja analysera allt omkring mig...sånt som görs och inte görs, sånt som sägs och kanske framför allt det som inte sägs...
Just ikväll har jag kommit fram till en alldeles egen Maria-analys från soffhörnet....
Bakgrund: För ett, två, tre eller fyra år sen hade jag inte alls sett framemot att vara ensam en hel helg...jag hade letat efter saker att göra, människor att träffa och kanske t.o.m. tyckt lite lite synd om mig själv...Jag hade antagligen gärna velat gå ut en sväng på stan men antagligen inte tagit tag i det eller ens frågat någon om sällskap eftersom jag antagligen tänkt att "alla andra" redan hade något annat för sig...
Nutid: Jag njuter! Jag gör som jag vill, vad jag vill och när jag vill! Jag äter italienskt och dricker vin på fredagen, ackompanjerad av penseldrag på målarduken. Jag tar en biltur och fixar mig en ny klocka på lördagen...går och drar så länge jag vill...kommer hem och känner inte för att göra annat än slappa i soffan ett par timmar. Massor med disk i maskinen och på diskbänken men jag låter det stå...(iofs inget som är förändrat sen tidigare år, haha...) Jag värmer en burk Findus Gulaschsoppa och kombinerar med resten av vinet från fredagen. Jag bokar tvättstugan och tvättar trots att det är lördagkväll. Jag pratar inte med någon (om man inte räknar alla vänner jag letat upp på Facebook - ja, ni läste rätt, jag trillade dit till slut ändå, och gillar det!) och jag sätter inte igång tv:n. Jag går klädd i mysbyxor och linne och njuter av tystnaden.
Vad är det då som har hänt?
Jag tror det kallas utveckling...mognad...att trivas med sig själv....att vara lycklig!
Jag mår bra, jag är nöjd och jag är lycklig!
Jag fick ett jättehärligt telefonsamtal från andra sidan jordklotet och blev jätteglad!
Jag har två underbara pojkar som kommer hem till mig om bara två dagar!
Jag sitter inte här hemma själv för att jag är ensam - utan för att jag vill! (Ja ja...och såklart för att Henrik är just där...på andra sidan jordklotet....)
Men jag är nöjd ändå!
Det kära vänner, är min soffanalys!
Hoppas ni alla mår lika bra!
Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar