torsdag 1 oktober 2009

LCHF = spännande och mättande

Jag fick en rejäl spark i baken för några veckor sen efter en föreläsning med Anna Hallén och bestämde mig drastiskt för att ändra min kost. Om det sen heter GI eller LCHF vet jag inte riktigt, kanske blir det lite av båda, men det har i alla fall gått över förväntan. Jag utesluter all potatis, pasta, ris, bröd, socker osv...men frossar i proteiner och fett. Saknar mest frukten, faktiskt mycket mer än jag saknar godis och glass. Men i och med att det är tillåtet med fett så blir det mer mättande (Av fett blir man mätt, enligt Anna Hallén) och MYCKET roligare än alla svältdieter jag testat genom åren (främst Viktväktarna). Jag känner mig bättre i magen, blir inte alls lika uppsvälld som jag blir när jag äter en massa bröd. Blir jag riktigt sugen tar jag en osötad brödskiva som är riktigt grov och med lågt kolhydratvärde. Har också hittat en massa smarriga recept på nätet.

Är ni nyfikna på mer kan ni kolla följande länkar:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://www.lchfrecept.com/
http://blogg.passagen.se/gi-anna
Det finns en massa mer att läsa om man bara söker på LCHF. Har fått mig en rejäl tankeställare om vad man ger barnen för mat också. Nu ska jag servera mig och barnen ett nytt recept som min vän Marie tipsade om här på bloggen. Kolla i en av kommentarerna längre ner så hittar ni det. Kycklingfile med täckte av fetaost och yoghurt. Låter gott! Recension kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar