onsdag 11 mars 2009

Aktivt föräldraskap

Ikväll var jag på kursstart för "Aktivt föräldraskap" (Active parenting) som Landskrona stad anordnar kostnadsfritt för föräldrar. För ca ett år sedan var jag på en informationskväll om detta och redan då blev jag frälst. I augusti fick jag erbjudande att gå kursen men eftersom jag då väntade på operation så fick jag vänta tills nu när det startades upp nya kurser. Inriktningen är 5-12 år på den delen som jag påbörjat. Kursledarna är två skolkuratorer som utbildats till gruppledare i "Aktivt föräldraskap" och gruppen bestod av ca 10 föräldrar med barn i åldern 1-20 år. Alla hade lite olika bakgrund och förutsättningar men alla har vi viljan att utveckla vårt föräldraskap. Att bli en aktiv förälder handlar inte om att vi ska hitta på mer aktiviteter utan om att välja ett aktivt förhållningssätt till våra barn, där de väljer att samarbeta. Det handlar inte främst om att förändra barnen utan att förändra vårt beteende och förhållningssätt gentemot barnen och på så vis få till förändringar även hos dem. Det var tre intensiva timmar ikväll och vi ska ses totalt 6-7 gånger under våren, varannan onsdag. Jag ser väldigt mycket framemot den här föräldrautbildningen och känner redan att det är nåt alla föräldrar borde få del av. Så jag kan varmt rekommendera det till er som känner er intresserade. Vill ni läsa mer om det kan ni hitta information på www.landskrona.se leta sedan efter Aktivt föräldraskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar