torsdag 19 februari 2009

Kalasdax för Max

Så var det dags för kalas!
På eftermiddagen kom Richard och Oliver (min bror och brorson) en stund innan Oliver skulle och träna fotboll. Övriga i familjen var sjuka eller jobbade så det blev lite manfall. Men det var kul att träffa dom framför allt eftersom Oliver fyller år imorgon så vi fick gratta honom idag också.
I farmor Annas anda hade Max valt att bjuda på en av hennes specialare som är Fattiga riddare. Vi hade t.o.m. hennes vetebröd som fanns kvar i hennes frys när vi hämtade grejer i hennes lägenhet i söndags. Dom stektes på hennes stekjärn och det verkade som att dom blev godkända :-) Det kommer vi nog att göra fler gånger!
Mamma, Tina och Melker (min syster och systerson) kom också till fikan. Till allas förtret får Melker fortfarande inte äta kakor och tårta, så han fick nöja sig med vällingen, men han klagade inte.
Men hade han visst vad han missade i tårtan så hade han kanske protesterat... Jag gjorde marängtårta helt efter Max eget önskemål. Marängbotten, vaniljglass, grädde, hallon och non stop. Försvinnande god!
När det var dags att sjunga för Max fick Melker stå upp precis som alla vi andra. Han är verkligen på hugget och med hela tiden. Man kan inte tro att han "bara" är 5½ månad.
Vissa av gästerna kom när de jobbat färdigt. Till Melkers (och alla andra också såklart) stora glädje kom morfar som är bäst på att busa.
För Max del tror jag morfar kom med dagens största överraskningspresent: En heldag på Vallåsen imorgon, för Max, Oliver och morfar!
Min svåger Martin (Melkers pappa)tillhörde också kategorin "fint folk som kommer lite senare", eller rätt och slätt kategorin "vi som har ett jobb att sköta"...
Tina passade på att fotografera mig för att intyga att även jag var med på kalaset!
När övriga gäster gått hem kom min Lars och grattade Max med en jättesnygg PUMA-tröja. Eftersom han kört vägsalt till saltbilarna sen kl.4 i natt så var han, liksom jag, rätt så trött efter kvällsmaten. Då var det skönt att sjunka ner i soffan!
Max hälsar alla som firat honom idag och tackar för presentkort, cykelhjälm, gitarrstämmare, sms, mail, grattiskort, kläder och ev. annat som jag missat just nu.
Tack säger jag också till alla er och framför allt till Max och Felix för en jättehärlig dag!
(Tyvärr avslutades dagen med att Felix fick feber (hoppas han inte smittat nån av er som varit här idag!), så nu påbörjas problemlösningen inför kommande dagar...jobb imorgon och Max fotbollscup på lördag måste lösas...fortsättning följer...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar