tisdag 18 september 2012

Konfirmand i familjen!

För snart 15 år sedan tog jag och barnens pappa beslutet att inte döpa våra barn. Anledningen var dels att vi inte riktigt stod för den kristna uppfostran som kyrkan frågar om på dopet, dels för att vi inte bara ville döpa av tradition, men oxå för att vi ville att våra barn själva skulle få välja om de vill tillhöra Svenska kyrkan eller ej.
Under åren som gått har det inte påverkat oss men nu har vi helt plötsligt en 14-åring som tagit ställning! Max vill konfirmeras och han har mitt fulla stöd naturligtvis! Vi har pratat mycket om det och trots att jag inte trodde det för 15 år sen, så ser jag verkligen framemot detta! Ikväll var vi på första informationsmötet med alla inblandade.
Det finns flera olika alternativ och grupper, men till min stora glädje fick Max och hans kompisar plats i den grupp jag hoppades på! Först var det omöjligt för det krockade med fotbollsträningen. Men pga få anmälda valde de att byta veckodag och då blev det plötsligt mer intressant!

Gruppen heter "Koncept Unik" och är ett samarbete med Svenska kyrkan och muslimska ungdomar här i stan. De träffas tillsammans ibland och var för sig ibland. Syftet är såklart att öka förståelsen för varann och som tonåring i en stad som Landskrona tycker jag det är jätteviktigt!

Jag är glad och stolt över Max som dels har tagit ställning för att konfirmeras, men också för att han valde denna gruppen! Ser med spänning framemot att följa detta!
Den 13 april blir det konfirmation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar