måndag 31 januari 2011

Snart tonårsmamma...

...ja hua...många skräckhistorier har man ju hört om hur det är att ha tonåringar och säkert gav jag själv också mina föräldrar ett å annat grått hår när jag var i tonåren, men nu är det alltså dags... Om 19 dagar fyller Max 13 år!!!

Som på beställning såg jag idag en inbjudan till föreläsning "Att vara tonårsförälder" som ska vara på skolan om 4 veckor. Gissa om jag ska gå??? YES! Ska försöka locka med pappan också, för inte nog med att vi är tonårsföräldrar, vi är det dessutom i två olika hem! Ikväll har jag haft ett skolboksexempel på tonårskonflikt här hemma...jag (mamman) TJATAR om ALLT!!! Jaha, sa jag, varför tror du det är så då? Ingen aning, svarar tonåringen...
Varpå jag påminner honom om att fotbollsväskan ska packas upp INNAN han tittar på tv eller sitter vid datorn...och så har jag ALLTID sagt...ändå måste jag TJATA!!! Den senaste tiden är det mer regel än undantag att något glöms...är det inte nycklar så är det gympaskor eller regnkläder eller nåt annat...men jag (mamman) är ju SÅÅÅ TJATIG när jag frågar "Har du nycklarna med dig?" vilket jag naturligtvis frågar i all välmening... För OM han glömmer dem (vilket hände i torsdags) så är det ju JAG som får rycka ut och köra och lämna dem på skolan...för inte vill man att ens son ska komma försent pga att jag inte "ställde upp"...eller...??? Någon som känner igen sig??? Curla, tjata eller bara vara allmänt loj...??? Ja frågan är vilket som hjälper bäst i längden...
En sak är i alla fall säker, logiska konsekvenser måste jag bli bättre på...för häromdagen sa tonåringen efter en konflikt där jag "hotade" med en konsekvens: "Ja ja så säger du alltid men det händer ändå inget..." Då ville jag bara spänna ögonen i honom och säga "SKA VI SLÅ VAD???" I stället talade jag om för honom att han skulle ge tusan i att utnyttja det i så fall och från och med nu blir det ändring. Basta!

Natti Natti (från en trött nästan tonårsmamma som har en del kvar att plugga... ZZZZZZZzzzz)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar