söndag 12 december 2010

Precis som planerat!

Ja, helgen blev verkligen precis så lugn, skön och avkopplande som jag hade hoppats på.

Fredagen började med Malmö Högskola och för att komma dit åkte jag tåg eftersom jag sen skulle fortsätta till Simrishamn. I stora drag gick även tågresandet bra, bara 20 min försening på morgonen och 10 på kvällen. Ganska godkänt för att va på vintern trots allt. Skoldagen var bra, om än väldigt energisk på eftermiddagen...träffade en ny lärare då och det blev lite väl speedat, men innehållet var bra!

På kvällen hämtades jag vid tåget av Henrik och han hade beställt Sushi som vi körde och hämtade då. Jag har aldrig smakat det förr men var väldigt nyfiken. Henrik hade testat det en gång för många år sen men var inte superförtjust då...dock var vi överens om ett nytt försök...men vi var också överens efteråt att det var ingenting för oss. Jag blev faktiskt ganska besviken, trodde jag skulle tycka mycket bättre om det. Nä, det var den gången, men nu har vi ju testat det i alla fall.

Som vanligt när Henrik och jag tillbringar helger tillsammans så är vi riktiga sjusovare. Både igår och idag har vi sovit länge och sovit så gott!!! En liten snabb tur på stan blev det igår, med fika och lite matshopping. Henrik hade lovat att laga mat och hade hittat ett recept som såg väldigt smaskigt ut. Och det var det!!! Färskostfyllda lövbiffar med stompade rotsaker, samt lök- och champinjonsmör. OJ vad gott det var! Och OJ vad fel han har när han säger att han inte kan laga mat! Att följa ett recept är ju ingen konst om man är läskunnig och detta gav verkligen toppbetyg till kocken! Sen blev det lite tv-slappande innan jag började bli lite rastlös och började rota i skåpen. Hittade de båda klassiska spelen MasterMind och Schack! Detta spelade vi sen till efter midnatt och det va riktigt kul.

Tyvärr blev det töväder igår och med hjälp av regnet försvann den mesta snön. Visserligen kom det lite nytt på natten men när vi gick ut en sväng idag så var det mest glashalt och stormigt. Visserligen lite sol också men fy vad kallt det var! Det fick jag också erfara senare på eftermiddagen/kvällen när jag tog kollektivtrafiken hemåt igen...

...eftersom Citytunneln kopplas in i Malmö idag så var det rejäla störningar i tågtrafiken. Därför valde jag att ta bussen från Simrishamn till Lund och så långt gick det bra med endast 10 minuters försening...Men därefter blev det kallt!!! Stod på perrongen i Lund och väntade i nästan en timme...först var det på ett tåg som var lite försenat...sen försvann det plötsligt från skärmen och ett annat dök upp som skulle avgå en halvtimme senare...men det blev också försenat... Så efter frossa, trängsel, buss, tåg och buss igen, klev jag äntligen in genom min ytterdörr 4 TIMMAR EFTER JAG LÄMNADE HENRIKS HEM!!! Gissa om det var skönt att komma hem i värmen???!!!

Nu är det dags att plocka fram kameran och förbereda morgondagen. Kl.07.30 ska Felix lussa med sin klass för oss föräldrar. Sen ska de lussa för f-klass och ettor i samma hus, innan de går och tittar på niornas luciatåg. Mysigt! Har inte sett mina barn lussa sen de gick på Svaneholm så det är ett tag sen. På eftermiddagen är det dags för Luciatåg på mitt jobb och då jobbar jag, men Felix får va med där också. Ska bli en mysig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar