söndag 27 december 2009

Julaftonsbilder

Julafton började med mer matlagning, dukning och fixande, men vi hann också med vår traditionella "under julgranen utdelning" när barnen kommit. Jag och Henrik fick vars en cd-skiva av Max och av Felix fick jag en kantarell i lera som han gjort i skolan.
Sen var det lite småstressigt ett par timmar och då gäller det att delegera. Felix och Henrik fick uppdraget att göra julgodis. Vår klassiska variant med marschmallows som doppas i vit choklad och kokos. Mumsens! Det klarade dom galant!
Som planerat så var alla gäster på plats i god tid till Kalle Anka. Glöggen serverades tillsammans med pepparkakor med pesto. Bl.a. en hemmagjord Grönkålspesto som blev supergod. Den kan ni hitta på ica.se. Sällan har vi väl suttit samlade så många framför tv:n men Max konstaterade efter en stund att lillkusin Melker var mer i centrum än Kalle Anka :-)
Felix tog platsen närmst tv:n eftersom han tyckte att det pratades för mycket runt omkring. Själv tyckte jag bara det var fantastiskt trevligt att ha alla här. Utom Henrik förstås, som redan innan mina gäster kom, körde till sin syster för att fira jul med sin familj.
Börjar ni förstå vad Max menade...?
Men kusinerna kommer mycket bra överens. Max tyckte det var jättemysigt att få rå om Melker lite själv.
Här är de fyra kusingrabbarna samlade. Felix, Sebastian, Max och Oliver. Ett stiligt gäng eller hur?
Vi lyckades få plats alla 12 i vardagsrummet och alla verkade trivas och njuta av maten.
Som vanligt bara jag själv som saknas på bilderna...
Som tur är hittade Tomten också hit. Felix påstod att det var en Tomte-Nisse, men de brukar väl vara barn...? Eller...?
Melker vågade sig till sist lite närmre, kanske bäst eftersom han fick en hel del paket.
Max & Tomten
Felix vet vikten av att va kompis med Tomten. Det kan löna sig...
Alla verkade jättenöjda med sina julklappar, framför allt jublade Max för sitt Fifa10-spel till Playstation, och Felix likadant för sin bok om Fotbollsstjärnor. Det han annars verkade mest nöjd med var en liten mjukisnalle som han fick med på köpet till sin klocka. Tänk vad lite som behövs... Men de visade stor glädje över alla sina klappar och det gör jag också. Jag fick jättefina saker av både barnen, mina föräldrar och Henrik. Tack alla för alla fina julklappar! En extra eloge till Henrik som rimmat på alla sina...!
Efter Tomtens besök njöt vi av mammas risgrynsgröt. Melker ser förstås ut att njuta lite extra :-)Efter en lång julafton är det skönt att ta på sig pyjamas och kela lite med moster, verkade Melker tycka:-) Moster tyckte också det var mysigt, även om jag fick vänta med pyjamasen till gästerna gått hem...
Henrik kom tillbaka efter sitt familjefirande och då var det bara mamma & pappa kvar. Det blev en lugn och trevlig avslutning på en underbar och jättehärlig julafton. Tack alla ni som var här och hjälpte till att göra julaftonen till en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar