torsdag 3 september 2009

Idétorka i vardagslunken

Är det någon mer än jag som tycker det blir enformigt att komma på vad man ska laga till middag? Jag tycker att det lätt blir samma rätter som cirkulerar om och om igen... Hade en ambition i våras att prova minst ett nytt recept varje vecka, men det höll inte så länge. Under sommarveckorna var det skönt att inte planera så mycket utan ta det man kände för för dagen. Men nu är som bekant vardagen i kapp oss alla och med heltidsarbete, barnen och deras träningar + en massa möten och andra tider att passa så vill jag gärna vara lite förberedd...men det är inte alltid fantasin är med mig.
Tänkte därför prova ett nytt grepp: Om jag delar med mig av veckomatsedeln här på bloggen så kanske ni kan maila förslag till mig på hur er matsedel ser ut? Nån som är sugen? Vi kan ju prova! Det allra bästa är såklart om ni kan lägga till en kommentar här på sidan så att alla kan läsa allas förslag, men ni som provat att kommentera vet att ni då måste ha ett google-konto, vilket inte är så svårt att skaffa, följ bara instruktionerna. Annars kan ni maila det till mig på mar.erik@bredband.net så kan jag ju lägga ut fler tips här så småningom.

Här kommer i alla fall vår meny:
Måndag: Lasagne och sallad
Tisdag: Korvgratäng med pasta (innehåller krossade tomater, majs, purjo, grädde, curry, salt/peppar, falukorv och riven ost)
Onsdag: Vi gjorde det lätt för oss och åt upp resterna
Torsdag: Chili con carne med sallad och bröd eller nachos
Fredag: Pytt i panna, ägg, rödbetor
Lördag: Inte bestämt...
Söndag: Grönpepparkyckling med ris och sallad

Nu hoppas jag på intressanta middagstips från flertalet av er som läser...ser i statistiken att ni varit 30-40 besökare på bloggen de senaste dagarna, så får jag bara ett middagstips från er vardera, så har jag så jag klarar mig ett tag :-)

Ha en bra torsdag! Kram Maria

1 kommentar:

  1. Hej Maria! Det var sååå längesedan. Ser att dina läsare inte ger dig några middagstips. Här kommer ett jättesmarrigt.

    Snabba Laxen
    4 personer á 6.5 pts (lägg till för potatis, ris, bulgur etc)
    4 bitar lax á 125 g (ca 10% fett)
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    200 g 10% feta
    1 dl turkisk yoghurt (10%)
    ½ tsk timjan
    Sätt ugnen på 225 grader. Förbered potatisen, eller riset eller vad du vill ha i och sätt på platta.
    Lägg laxen på ett ugnsäkert fat. Salta och peppra.
    Rör ihop yoghurt, feta och timjan med en gaffel och fördela ostsmeten på laxen.
    Stek 12-15 min mitt i ugnen tills osten börjar få färg och laxen känns färdig.

    Fetaostgratinerad kycklingfilé
    Recept
    2 pers á 8,5 pts (potatisen inkl, valfri mängd 4 pts)
    100 gr 10% fetaost
    1 dl 3,5% turkisk yoghurt
    2 kycklingfiléer
    2 vitlöksklyftor
    potatis
    timjan
    salt
    olivolja + kinesisk soja
    Marinera kycklingfiléerna i lite olivolja, kinesisk soja och vitlök. Låt vila i kylskåpet en stund.
    Rör ihop fetaost, fraiche och timjan och bred över kycklingfiléerna.
    Gratinera i 225 g i ca 25 minuter.
    Servera med valfri mängd ugnspotatis kryddade med timjan och salt.

    Ojdå, det blev visst två smarriga som påminner om varandra. Men jag lovar att ni kommer att njuta. hur ofta vill du ha middagstips? Jag är väldigt sällan inne på din sida, mendet kanske kan bli bättring på det.Ha det bra och många kramar från mig!!!

    SvaraRadera