lördag 27 december 2008

Så var julen över för den här gången...

Här är bilden på Max & Felix framför granen på julaftonsmorgonen. Kom i lite fel ordning....


Lillkusinen och tillika mitt fadderbarn Melker i mormors trygga famn. Melker var mest sovande när Tomten kom, men han fick en hel del klappar ändå :-)


Storkusinerna Sebastian och Oliver väntar på Tomten tillsammans med Felix som inte är minst längre... Alla tre är dock lika spända på att se vad Tomten har med sig.



Och i Viken är det som sagt alltid den RIKTIGA Tomten som kommer. Bäst att föreviga detta. Felix, Max och Emilia ställde upp på bild.

Jag blir alltid lika förundrad över hur fort julen går, efter att man har förberett och väntat så länge... I och för sig minskar väl engagemanget med åldern, även om jag fortfarande tycker om julen!
Julafton började med att Max & Felix vaknade tidigt och kallade på mig för att vi skulle öppna klapparna som låg under granen. Jag brukar alltid börja julaftonen med att koka risgrynsgröt men det var ingen av pojkarna som ville ha. Julklapparna lockade mer... Eftersom jag på natten mått ganska kass med feber och gall-ont så protesterade jag inte så mycket - gröt kan vi äta en annan dag. Under julgranen hade Tomten lagt lite små paket. Jag fick en efterlängtad bok av min pojkar, tack så mycket! Längtar redan efter att få tid att läsa den!
Max fick en fleecepläd att mysa under i soffan, en bok med Bellmanhistorier och lite godis. Felix fick Bamse-bok, chokladtomtar, en lurvig tomte och coola byxhängslor som Max själv varit och köpt till honom. Jättesnällt!
Efter frukosten bar det av med barnen till deras pappa där dom skulle fira julafton. Själv körde jag vidare till Lödde för att premiärfira med Svenssons. Det blev en lugn och skön julafton hos Lars föräldrar, med Lars barn, syster, hennes barn också Lars och jag som båda var rätt så krassliga. För första gången i mitt liv åt jag lutfisk och senare även grönkål. Spännande att prova men grönkålen var godast. Även här blev det julklappsutdelning och det är lika spännande oavsett om barnen är små som mina eller tonåringar som dessa... Själv fick jag mumsig choklad, pepparkakstryffel och en jättefin klocka av Lars. Tack så mycket!
Eftersom Lars var riktigt krasslig så körde jag hem och sov gott i min egen säng på natten.
På juldagen var det åter dags att hämta hem Max & Felix. Hemma hos sin pappa visade de allt de fått av Tomten på julafton. Tänk va snälla dom varit :-) På eftermiddagen åkte vi med mina föräldrar till Viken för att fira traditionsenlig juldag hos min bror och hans familj. Vi var många runt bordet och jag var ganska kaxig rätt tidigt och sa att det var skönt att ha stora barn som inte behövde springa och jagas...det fick jag nästan ångra senare när först den ena och sen den andra av mina pågar fick lite utbrott...men det behöver vi inte skriva mer om här...
Den RIKTIGA Tomten kom såklart som alltid i Viken, och vi fick en massa fina klappar även idag. Bl.a. fick jag, Max & Felix biljetter till Melodifestivalens genrep i Malmö i februari. Det ser vi framemot, tack mamma & pappa/mormor & morfar! Fick också en våg som ska bli min ständiga påminnelse om att ta tag i min kost, motion och kropp 2009!

Annandagen blev en riktig slappedag. Min förkylning slog till med förnyad kraft och ögonen rann ständigt. Kunde knappt titta på alla tv-program som jag sett framemot ens. Det blev en dag i pyjamas och soffa, åt lite rester, och la oss efter att ha sett på tv ett tag. Hoppades att min förkylning skulle försvinna under natten.
Idag vaknade jag och kände mig bättre i ögonen som tur är. Idag står det bio på programmet. Pojkarna fick biljetter av mig till Lasse-Majas detektivbyrå. Felix ville absolut inte se den, men han går för min och Max skull, som han själv uttrycker det. Snacka om att vara envis...
Kameran glömde jag i Lödde på julafton så bilder från vår julhelg får jag ev. komplettera med senare. Nu ska vi samla ihop oss inför bion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar